Kuka kuuntelee köyhää? -verkosto on sekä puoluepoliittisesti että aatteellisesti riippumaton yhden asian liike. Tarkoituksena on synnyttää keskustelua köyhyydestä ja esittää konkreettisia ehdotuksia köyhyyden vähentämiseksi. Kuka kuuntelee köyhää? -verkosto järjestää keskustelutilaisuuksia, joissa kohtaavat asianosaiset, erityisasiantuntijat sekä muut asiantuntijat ja päättäjät.

Verkosto on perustettu vuonna 2008. Vuonna 2018 alkoi kolmivuotinen Stea-rahoitteinen ”Köyhän ääni kuuluviin maakunnissa” -hanke, jonka tarkoituksena on juurruttaa Kuka kuuntelee köyhää -verkoston toiminta Helsingin lisäksi myös muualle Suomeen.

Keski-Suomessa Kuka kuuntelee köyhää -verkoston aluetoiminta alkoi helmikuussa 2019. Toiminta kattaa nimensä mukaisesti koko Keski-Suomen. Toiminnan painopiste on Jyväskylässä, mutta tilaisuuksia pyritään toteuttamaan myös muilla paikkakunnilla. Kuka kuuntelee köyhää -alueverkosto on osa laajempaa maakunnallista köyhyysverkostoa, joka järjestää alueella myös muita aihepiiriin liittyviä tapahtumia (mm. Asunnottomien yö -tapahtuman).

Verkostoon kuuluu niin järjestöjen, hankkeiden kuin seurakuntien edustajia kuin myös omakohtaisesti köyhyyttä kokeneita henkilöitä.

Kuka kuuntelee köyhää -verkoston paikallisena taustayhteisönä toimii Jyvässeudun työllistämisyhdistys ry. Aluekoordinaattori työskentelee Työttömien Sirpakka-toiminnan työtilassa.

Verkostoon ovat tervetulleita kaikki, jotka haluavat kamppailla köyhyyden vähentämisen ja ihmisten elinolojen parantamisen puolesta. Jos kohtaat haasteita jokapäiväisessä arjessasi rahan puutteen vuoksi, Kuka kuuntelee köyhää -verkosto voisi olla sinun paikkasi toimia.

Ota rohkeasti yhteyttä! Aletaan miettiä yhdessä, miten on mahdollista voimaantua köyhyydestä huolimatta ja saada oma ääni kuuluviin yhteiskunnassa.

Lisätietoa:

Satu Kortelainen, aluekoordinaattori