Toimintaa opintorahastossa 13.10.2010

Lähes kaikki 10 000 kirjaa on jo luetteloitu. Romaanit ja runot on aakkostettu, tietokirjat on jaoteltu aihepiireittäin. Tammen Keltaisen kirjaston kirjat sekä Otavan Kirjaston kirjat on eroteltu omaksi kokonaisuudekseen. Lasten- ja nuortenkirjoja, muistelmia ja matkakertomuksia löytyy runsaasti. Tietokirjoissa on mm. luontokirjoja, historiaa, psykologiaa, filosofiaa, rajatietoa, politiikkaa...Opintorahastolle on tullut runsaasti hakemuksia. Kaikki kirjamyynnillä saadut varat on ohjattu työttömien opiskelun hyväksi. Toivomme kirjamyynnin vilkastuvan entisestään. Etsimme myös uusia lahjoittajia, lisätuloja kaivataan. Työttömien opiskelua kannattaa tukea!

Toimintaa opintorahastossa 5.5.2010

Työttömien opintorahaston tarkoitus on anomuksesta tukea jyväskyläläisten työttömien omaehtoista opiskelua heidän ammattitaitojensa parantamiseksi ja työnsaannin helpottamiseksi.Opintorahasto on saanut vuosien varrella lahjoituksia yksityisiltä ihmisiltä ja yhdistyksiltä, niin että työttömien opiskelua on voitu tukea joka vuosi. Opintorahaston hallitus miettii jatkuvasti uusia keinoja varojen kartuttamiseksi. Eräs hallituksen ideoima hanke toteutui, kun Jyväskylän kaupungin kirjasto lahjoitti opintorahastolle noin 10 000 poistokirjaa. Kirjat olivat pakattuina ja imuroituina varastossa odottamassa uuden kirjaston valmistumista, koska aikaisempi kirjasto oli kärsinyt kosteusvaurioista. Jyväskylässä kirjastotoimi joutui säästösyistä irtisanomaan kirjojen säilytystilat. Kirjat määrättiin poltettavaksi, mutta kaupunkilaiset vastustivat ajatusta. Opintorahasto tarjoutui pelastamaan kirjat hyötykäyttöön. Tästä alkoi opintorahaston kirjamyynti.